سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/11/16
5:12 ع

 

    در استان گیلان، از شهر رشت، مرکز این استان به سمت شرق که حرکت کنیم اولین شهرستانی که بر سر راهمان قرار دارد شهرستان مقدس آستانه اشرفیه است .

آستانه اشرفیه، شهرستانی زیبا و دل انگیز است که تمام زیباییهای خدادای گیلان به جز کوهستان را در خود دارد .

 

 وجه تسمیه :

این شهرستان که چهارمین شهر مذهبی کشورمان در مرکز آن قرار دارد در گذشته کوچان نامیده می شد و پس از تدفین پیکر مطهر و نورانی حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) پسر امام موسی کاظم (ع) و برادر شمس الشموس حضرت امام رضا (ع) در این شهر نام آن به آستانه اشرفیه تغییر یافت .

 

 موقعیت جغرافیایی :

این شهرستان با وسعت 426/6  کیلومتر مربع در شرق گیلان در عرض جغرافیایی 37 درجه و 16 دقیقه و طول جغرافیایی 49 درجه و 56 دقیقه شرق نصف النهار مبدا واقع شده است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 3 متر است .

شهرستان آستانه اشرفیه با جمعیت 125.437 نفر از دو بخش مرکزی با 4 دهستان ( کورکاء، دهشال، کیسم و چهارده ) و بخش بندر کیاشهر با 2 دهستان ( دهسر و دهکاء ) تشکیل شده است .

42 درصد جمعیت این شهرستان شهر نشین و ساکن در دو شهر آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر و 58 درصد روستانشین و ساکن در 107 روستا می باشند .

از جاذبه‏های دیدنی این استان پل خشتی کیسم می‏باشد:

این پل بر رودخانه ی حشمت رود در دهکده ی کیسم است و بر سر راه شاهی که از لاهیجان به کیسم می رفته است قرار دارد.

مصالح اصلی آن آجر و درازای آن 21 متر و پهنای آن 325 و بلندی آن از سطح آب 570 سانتیمتر است. این پل شامل یک دهانه با طاق جناقی است که بلندی طاق آن 90 سانتی متر است. پهنای جان پناه آجری آن 65 سانتی متر است. در ساختمان این پل دو نوع آجر به ابعاد 4 ´ 21 ´ 21 و 5 ´ 23 ´ 23 سانتی متر به کار رفته است.

           

          

     

      

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ