سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/1/30
11:41 ع

     شهرستان سیاهکل درمختصات جغرافیایی 36درجه و41 دقیقه تا 37 درجه و11 دقیقه عرض شمالی از خط استوا 49درجه و44 دقیقه تا 51 درجه و 10 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء واقع شده ، این شهرستان از شمال به شهرستان لاهیجان ، ازغرب به شهرستان رشت ، ازجنوب به شهرستان رودبار واز شرق به شهرستان املش ولنگرود محدود است . شهرستان سیاهکل از لحاظ ژئومرفولوژی از دوناحیه عمده کوهستانی وجلگه ای تشکیل شده که ناحیه کوهستانی ، بخشی از دامنه های شمالی رشته کوه البرز است ومهمترین ارتفاعات آن دلفک وشاه نشین است . ناحیه جلگه ای بخش مهمی از جلگه پهناور گیلان به شمار می رود . شهرستان سیاهکل دارای دو نوع آب وهواست ، آب وهوای معتدل خزری ، با تابستانهای ملایم و مرطوب وزمستانهای خنک ومرطوب آب وهوای کوهستانی ، تابستانهای معتدل وز مستانهای سرد وخشن ،با توجه به بارش فراوان در نواحی کوهستانی رودخانه های متعددی دراین منطقه جریان دارد که عبارتند از: شیم رود ، خرارود ، چاکرود . این شهرستان که درسال 76 از لاهیجان منتزع ومستقل شده است با وسعتی بالغ بر 877/1069 کیلو متر مربع ، شامل دو بخش : مرکزی و دیلمان وپنج دهستان : توتکی ، خرارود، مالفجان، پیرکوه ودیلمان ودارای 248آبادی که 225آبادی آن دارای سکنه و 23 آبادی آن خالی از سکنه است .
جمعیت شهرستان سیاهکل براساس سرشماری سال 1375 بالغ بر 51675 نفر است ، مرکز این شهرستان شهر سیاهکل که از دو کلمه ( سی وکل ) تشکیل شده است . « سی »‌به معنی پای کوه و« کل » به معنی جایگاه می باشد . این دو کلمه به مرور زمان به سیاهکل تبدیل شده است .
این شهرستان دارای سابقه تاریخی درخشانی است ، دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمند ترین سلسله های حکومتی ایران به نام آل بویه است که حتی توانستند بغدادرا نیز تصرف نمایند . این سر زمین که به عنوان پناهگاه شیعیان مشهور بوده ، دانشمندان زیادی را نیز به جامعه ایرانی تحویل داده است که ذکر احوال و آثارشان زینت بخش کتب تاریخی وعلمی است . ساکنان اصیل این منطقه دیلمی ،گالشی هایی هستند که در دامنه های دلفک وییلاقات مجاور زندگی می کنند وبه دامداری مشغول هستند واز فرهنگ و آداب ورسوم گیلکی ودیلمی برخوردارند ودارای لهجه ای شبیه به شرق گیلانیها هستند . اقتصاد این شهرستان متکی بر کشاورزی ودامداری است .علاوه بر این مردم به باغداری ، زنبور داری ، پرورش کرم ابریشم وماهی مشغولند

منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی
این منطقه هم از نظر چشم اندازهای طبیعی و هم از نظر تاریخی ،از نقاط دیدنی استان گیلان به شمار می روند.این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است. راه اصلی این ییلاق ها از شهر سیاهکل می گذرد و پس از عبور از این شهر در امتداد مسیر شم رود تا ارتفاعات کوهستانی دیلم پیش می رود. طبیعت سر سبز و زیبا و خانه های بومی لته پوش (تخته سر )با مردمی خونگرم و میهمان نواز بر جاذبه های گردشگری این منطقه افزوده است.

===============================
جاذبه های گردشگری

فهرست جاذبه های طبیعی

کوه درفک
منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی
آبشار لونک
چشمه آب معدنی لاریخانی
آبشار بابا ولی
غار اسپهبدان
منطقه آغوزی

فهرست جاذبه های تاریخی

تی تی کاروانسرا
مناطق باستانی قلطعه کوتی، کوه پس و حسنی محله
قلعه کوتول شاه
قلعه دیده بانی روستای گرماور
حمام تاریخی دیلمان
غار لو علی (زاگام)
پناهگاه سنگی گیلارکش و سلمان

فهرست زیارتگاهها و اماکن مذهبی

امامزاده تورار
بقعه آقا سید اسماعیل
بقعه آقا سید ابراهیم
بقعه آقا محمد صالح
بقعه آقا سلطان حسین
بقعه آقا سید احمد
بقعه آقا سید حسین

                               

                   http://www.shahvar.net/?p=88     

                                 

                                


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ