سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/12/13
3:4 ص

       رودبار از جمله شهرستان‌های جنوبی استان گیلان است. با ویژگی‌هایی متمایز از سایر نقاط گیلان. و جود مناظر بسیار زیبا در ارتفاعات پوشیده از درختان همیشه سبز زیتون، آبهای معدنی گوارا و نیز پیشینه تاریخی و دیرینگی فرهنگی منطقه که تپه مارلیک از بارزترین نشانه های آن است، این شهرستان رابه یکی از پتانسیل های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

شهرستان رودبار یکی از ۱۶ شهرستان استان گیلان ایران است. این شهرستان شامل 7 شهر و 4 بخش و 10 دهستان و 208 آبادیست که تعداد 34 تای انها خالی از سکنه است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است.

جغرافیای طبیعی

شهرستان رودبار در مختصات جغرافیایی 36 درجه و 32 دقیقه تا 37 درجه و 7 دقیقه ازخط استوا و 49 درجه و 11 دقیقه تا 50 درجه 5 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء واقع شده است .این شهرستان با وسعت 2574 کیلومتر مربع دومین شهرستان استان گیلان به لحاظ و سعت است و از شمال به رشت، ازجنوب به استان قزوین و از غرب به فومن و استان زنجان محدود می‌شود.

شهرستان رودبار درکرانه سفیدرود و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن تحت تاثیر هوای خشک و نیمه خشک ناحیه مرکزی قراردارد از نظر آب و هوایی این منطقه به ویژه شهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می باشند و رویش درختان زیتون در این منطقه گواه موضوع است. این منطقه درمسیر بادهای دایمی دره سفید رود قرارگرفته که بادهای منجیل آن معروف است. درواقع هنگام گذر از رودبار و رسیدن به رشت، گیلان باتمام تنوع و زیبایی هایش به گونه ای موجز و فشرده ازپیش چشم می گذرد.

جغرافیای انسانی

جمعیت آن 126315 نفر است که از این تعداد 69620 نفر درمناطق شهری و 56695 نفر در مناطق روستایی سکونت دارند. این میزان جمعیت شهرستان رودبار که نسبت به مساحت آن ازسایر شهرستانهای استان کمتراست، این امکان را فراهم آورده تا اقوام گوناگون در کنار یکدیگر زندگی کنند و این امر منجربه تنوع مردم شناختی این شهرستان شده است که شامل نژادهای مختلفی چون تالش ها،تات ها، کردها و گیلکها می باشد.

بخش‌ها و دهستان‌ها

نام بخش | مرکز بخش | دهستان ها


در بخش مرکزی به جز رودبار شهرهای رستم‌آباد، منجیل و لوشان نیز قرار دارند

تاریخ رودبار

رودبار به نامهای مختلفی از جمله «خشکه رودبار»، «رودبارمحمد زمان خانی»،«رودبار زیتون» «پیلده رودبار» معروف بوده است که نام رودبار احتمالاً به دلیل جریان داشتن رودخانه سفید رود در این شهرستان پدید آمده است. رودبار ازنظر تاریخی دارای قدمتی 6 هزارساله می باشد .آثار بدست آمده در تپه مارلیک حاکی از وجود تمدنی کهن دراین منطقه است که مربوط به هزاره دوم قبل ازمیلاد می باشد گفتنی است.

درخت زیتون در رودبار

درخت زیتون هم زمان با کوچاندن کردان از نواحی شمال سوریه و حلب، به این منطقه راه پیدا کرد. این اتفاق در زمان شاه عباس بزرگ، 600 سال پیش رخ داد.

مناطق دیدنی شهرستان رودبار

         

                        

 


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ